Tidsrom:

02.03.2020 - 13.03.2020

Pris:

Gratis

Klassetrinn:

  • Mellomtrinnet
  • Ungdomstrinnet

Fagtilknytning:

  • Kunst og håndverk
  • Musikk

Kashakas og klikkerter – fascinerende leketøy og rytmeinstrumenter

Kashaka er navnet på et rytmeinstrument som er morsomt å leke og trikse med. Det lager riste- og klikkelyder. Det minner litt om jojoen. Og det er på mange måter denne parallellen som har fått dette prosjektet i gang – minner fra barndommen da vi holdt på med ulike jojo-tricks i skolegården. Men disse instrumentene har langt flere navn enn jojoen. Skriv inn kashaka, kasskass eller asaloto i søkefeltet på Instagram eller YouTube så får du se hva det er.

Kashakas finnes i mange varianter. De kan også lages selv, for eksempel av kinderegg, og de er spredd over hele verden. Mange hevder at det opprinnelig er et afrikansk leketøy. Men det virker som det nå er vel så populært i flere asiatiske og amerikanske land.

Instrumentet er lett å ha med seg og er en fin inngang til rytmer og lek. Det er skjermfritt, men det finnes masse ressurser på nett om en vil lære seg tricks ellerbli inspirert.

Klikkerter er et bergensfenomen. De selger det og det har også vært arrangert et uhøytidelig VM på Gamle Bergen. Mange bergensere fra 60-årene og oppover har et forhold til kikkerter. Og mange av dem kan, eller hevder at de har kunnet, å spille på dem. Ifølge Nordnes Verksteder, hvor de lager klikkerter, var det gjerne barn som var for unge til å delta i buekorps som brukte dem. De løp etter de «ordentlige» trommeslagerne og spilte med sine klikkerter. Gjerne med brente tupper eller andre prepareringer som gjorde at de lagde enda skarpere lyd. Men også klikkerter finnes mange andre steder. I folkemusikkmiljøer både her til lands og utenlands har de noe lignende. I USA kaller de det bones og i Irland irish bones. Det er også et fascinerende instrument, som er billig, lett å ha med seg og fullt mulig å spikke selv.

Innhold
For å bli smittet av kashaka- og klikkertbasillen må en få teste det. Noen vil like det, andre ikke. Mange vil ikke engang prøve. Det er slik vi har tenkt, og det er helt ok. Vi vil ha med litt forskjellige ting en kan lage lyd med, i tillegg til klikkerter og kashakas, som risle-rasle- og riste-ting. Og om en ikke vil spille på noe av dette kan en synge, danse eller være med på en eller annen måte. Elevene får instrumentene de bruker til odel og eie. Og om de får noen gode ideer selv er det kjempefint om de vil ta med noe de har laget til det neste og siste møtet.

Vi ønsker å gjøre to workshoper. Den første er en introduksjon til kashakas, klikkerter og andre ting en kan lage musikk med. Den andre er en slags «hvahar-du-lært-deg»- runde, har det vært gøy? Som avsluttes med en mini-konsert for oss som er der, hvor vi spiller sammen. Til mini-konserten har vi med minst en låt hvor det foreligger en form og et vers og åpne bolker hvor elevene kan bidra – enten med ord eller rytmiske meldinger.

Opplegget er helt akustisk. Vi ønsker elev-grupper på 10-50 stk. om gangen, og vi trenger et rom med stoler i en halvsirkel og en åpen plass foran. Helst ikke oppbygde scener.

 

Forventninger
Vi gleder oss til å ta fatt på dette prosjektet, men vi er også spente. Hvordan skal dette gå? Vil det funke? Dere spør dere sikkert om det samme. Er disse instrumentene virkelig så interessante? Er de tre som skal lede dette virkelig så inspirerende at elevene vil bruke uken i mellom møtene på å øve?

Vi kan ikke garantere det. Det er heller ikke slik at vi er verdens beste på kashakas og klikkerter. Og det er heller ikke så viktig. Dette er bare instrumenter for å ha det gøy med rytmer, sammen. Og om det skal fungere slik vi ser for oss i våre mest optimistiske stunder er det mye som skal klaffe. Også ting ikke vi kan styre. Men vi vil gjerne prøve. Og så hadde det vært veldig gøy da, om noen
elever ble like ivrig på kashakas og klikkerter som andre er på flosse-dans og Fortnite.

 

Medvirkende
Per Jørgensen har jobbet på Gamle Bergen. Han har spilt kikkerter siden oppveksten, er utdannet barnehagelærer, og er en fremragende formidler og musikant. Han synger, spiller trompet (eller noe annet ved hjelp av samme munnstykke) og perkusjon. Og han er med på dette prosjektet som en musikalsk libero. Han holder nå på å øve på kashakas.

Ayllin Selberg er fra Medellin i Colombia og kom til Bergen som 15-åring. Hun har tidligere spilt cello, men nå holder hun mest på med sang og dans. Hun er med i Fargespill, den yngste av oss tre og lurer nå på om hun skal fortsette på skole eller hva hun skal gjøre. Hun er helt ny på kashakas og hun lærer raskt!

Audun Humberset jobber som produsent på Vestnorsk Jazzsenter. Men jeg spiller også, og har alltid latt meg fascinere av ulike perkusjonsinstrumenter, enten det er kashakas, klikkerter eller noe helt annet. Denne nysgjerrigheten deler alle vi tre som er med på dette. Per og jeg er også glad i å lage våre egne instrumenter, og vi håper å ha med noen nye når vi skal ut på turné.

Navn (kontaktperson)

E-post

Skole

Klassetrinn

Antall deltakere

Adresse

Kontaktinformasjon / mobilnummer

Dato / Tid