Tidsrom:

05.11.2018 - 01.02.2019

Pris:

Gratis

Klassetrinn:

  • Småskolen

Fagtilknytning:

  • Kunst og håndverk

Verkstedet handler om å eksperimentere med former, se og skape (gjennom å tegne) motiv fra disse
formene og til slutt arbeide med farger gjennom stensilmaskinen «risograf».

Kort video som viser prosessen

DETALJER OM VEKSTEDET
Varighet: 3 skoletimer.
Prioritet: 1.–4. klasse, øvrige trinn kan ta kontakt ved interesse
Maks kapasitet: 25
Sted: Pamflett, Magnus Barfotsgate 25
DEL 1: INTRO

Presentasjon av Ann-Kristin og Åshild, og hva vi gjør i våre jobber. Barna får utdelt lapper hvor de skriver navnet sitt. Presentasjon av oppgaven.

DEL 2: FORM

Vi begynner å tegne former med kaffe og pensler på utdelte ark. Barna oppmuntres til å ikke tenke på motiv, men være intuitive.

Her får de 10 minutter til å arbeide med formene.

Nye ark blir utdelt. De skal fortsatt skape former, denne gangen ved å klippe ut i svart og gråtonet papir og lime formene på arket. Igjen oppmuntres det til å eksperimentere og ikke tenke for mye på motiv.

Her får barna 15 minutter.

Elevene kan få lage flere skisser på flere ark, men max 3.

(liten pause)

DEL 3: TEGNING

Nå har kaffe-flekkene tørket, og barna ser etter hvilke figurer som dukker opp i formene de har tegnet. Åshild viser eksempler på arbeid hun har gjort hvor hun har brukt kaffe til å male med.

ca. 15 minutter blir brukt på å tegne.

For å supplere med tegninger av figurer kan elevene gå sammen
to-og-to og blindtegne hverandre. Åshild viser hvordan.

Når de fleste er ferdige med tegningen har vi en matpakke-pause.

DEL 4: FARGE

Ann-Kristin presenterer stensilmaskinen Risograph og eksempler på trykking, og hvordan man velger farger før man begynner å printe. Motivene vi har til nå laget i svart/hvitt vil få nye farger når de skal inn i maskinen!

Hver elev får printe sin plakat i to farger, som de velger selv. Det blir utdelt et lite skjema med alle fargene på.

De trykker ett motiv i én farge (eks. blå) og neste motiv i en annen farge (eks. gul).

Disse trykkes over hverandre, og dermed blander de seg sammen. Her kan plutselig skapes det nye farger og former.

Elevene får oppleve hvordan printeren også kan være et kreativt verktøy, og bli overrasket over hvordan resultatet blir noe helt nytt fra utgangspunktet.

DEL 4.2:

Noen er tidlig ferdig med å printe, og noen må vente en liten stund på sin tur. I ventetiden lager alle en stor original plakat sammen, med et stort papir festet fast i arbeidsbordet.

Denne får læreren ta med seg tilbake til skolen når verkstedet er over.

DEL 5:

Alle plakatene er trykket opp, og Åshild har i mellomtiden hengt alle opp i arbeidsrommet. Hver elev får deretter 2 eksemplar av sin plakat til å ta med hjem, og læreren får en pakke med én plakat pr. elev.
2 eksemplar går til Pamflett sitt arkiv.

 

SE også våre nettsider: https://pamflett.no/dks1819

 

Navn (kontaktperson)

E-post

Skole

Klassetrinn

Antall deltakere

Adresse

Kontaktinformasjon / mobilnummer

Dato / Tid